Release för Tunna väggar

Tunnaväggar

Jag fick en inbjudan av Skugge & Co till releasen av boken Tunna väggar av Anna Borgeryd på Teater Brunnsgatan 4 den 4 september i år. Med mig fick jag ta en vän och det gjorde jag. Vi bjöds på mousserande vin och fantastiskt goda snittar. Det fanns några snittar med smörstekta kantareller på och de var bland de ljuvligaste jag någonsin har smakat (Lillråg med smörstekta kantareller och Västerbottenost. Recept någon?). Först efteråt slog det mig att samtliga snittar var gjorda av bröd från Polarbröd. Varför undrar ni kanske? Jo, det är nämligen så att Anna Borgeryd är styrelseordförande och koncernstrateg för familjeföretaget Polarbröd.

Annika Dopping intervjuade Anna Borgeryd om den kreativa resan med dess upp- och nedgångar som resulterade i en färdig bok. En resa som tog 14 år. Det var väldigt inspirerande och imponerande att höra om Annas envishet och övertygelse om idén som först tog några vändor som filmmanus och sedan slutade i en bok. Längs resans gång vann Anna Borgeryd ett filmmanuspris. Manuset blev sedan en kortfilm som hon också tilldelades pris för. Till slut blev det en bok på 560 sidor utgiven på Pärspektiv förlag, meteorologen Pär Holmgrens förlag. Som sagt, det var väldigt inspirerande att höra att “trägen vinner”. Att man med envishet, vilja och en tro på sig själv och det man brinner för faktiskt kan uppnå det man drömmer om.

Tunna väggar

Anna Borgeryd utstrålar självsäkerhet, driftighet och entusiasm. Hon är dessutom en enastående berättare som verkligen kan hänföra sin publik. Jag köpte boken på plats och när jag kom hem frågade min sambo vad boken handlar om. Då insåg jag att jag egentligen inte visste mycket om bokens handling mer än att det var en relationsroman. Det var Anna Borgeryd som person man blev hänförd av. Hennes berättelse om bokens tillkomst var som en inspirationsföreläsning. Anna Borgeryd kan konsten att sälja sig själv kan man utan tvekan säga.

Tack alla inblandade för en mycket trevlig och inspirerande kväll!
Fler bilder från releasen kan ni se här på Skugge & Co.

2 thoughts on “Release för Tunna väggar

  1. Vad roligt att du uppskattade releasefesten Mia. Här kommer recept på snittarna som serverades. Brödet på festen var från Polarbröds ekologiska storhushållssortiment. Här har jag bytt ut mot produkter du kan hitta i din butik.

    Rågkaka med smörstekta kantareller och Västerbottenscrisp
    Smörstek kantareller med en aning finhackad sommarlök och persilja. Lägg på brödet och toppa med crisp gjord på Polarknäcke och riven Västerbottensost.

    Sarek – tunnbrödsrullar med pepparrotscrème, äpple, renstek
    Bred färskost med pepparrot på Sarek mjukt tunnbröd, lägg på fina strimlor av syrliga svenska äpplen och lövtunt skivad renstek. Rulla ihop och skiva i stubbar. Toppa med ett hjortron och garnera med ett hjortronblad.

    Havrebräck – rökt gräddfil med persilja, potatis och kummin
    Rök gräddfil i en rök. Mixa persilja med lite majonnäs och gräddfil, smaka av med salt, peppar, fänkålsfrö och lite kummin. Koka färskpotatis och skiva. Lägg upp alltsammans på Havrebräck. Toppa med lite flingsalt, peppar och gräslök.

    Avnjutes till en god bok.
    Bästa hälsningar
    Helena Rönnmark
    Polarbröd

Leave a comment